PROČ JSME ZALOŽILI
SKŘÍTKOVU LESNÍ ŠKOLKU?
PROTOŽE NÁM TO DÁVÁ SMYSL.
Být celoročně venku a užívat si přírodu za každěho počasí nám přijde smyslupné. Děti se učí přirozeně, věci vidí na vlastní oči a nemusí si zvířata a roční období ukazovat jen na obrázku - protože to, co samy zažijí si velmi snadno a dobře zapamatují a nesou si to s sebou třeba i do konce života. K tomu všemu jim pomáhají průvodci, kteří částečně přebírají štafetu od rodičů a snaží se je provézt světem předškolního vzdělávání. Průvodci dětem pomáhajít najít své silné stránky a ty přirozeným zvůsobem rozvíjet. Každý jsme jedineční a každý umíme něco jiného avšak dohromady to pak utvoří dokolaný celek.

PŘIJÍMÁME DÍTKO, KTERÉ…
- dosáhlo 3 let života (vše je však idividuální, hlavní jsou body zmíněné níže)
- zvládá téměř samostatně běžné hygienické návyky (řekne, že potřebnuje na záchod, umí si umýt ruce, aj.)
- umí samostatně jíst a my mu jen dopomáháme
- umí si obléci běžné každodenní oblečení (v náročnějším zimním období dopomáháme téměř všem)
- dokáže ujít delší procházku, alespoň 2 km s batůžkem na zádech
- dokáže nám říci, co se mu stalo, nebo s čím by potřebovala pomoct
- a také přijímáme dítko, které je rádo mezi ostatními dětmi a venku mezi stromy
HLAVNÍ PILÍŘE NAŠÍ ŠKOLKY

Výchova ke ctnostem
Vzdělávání a výchova dětí je u nás stojí na výchově ke ctnostem. Tento směr nám dává smysl, proto se snažíme v dětech probouzet a rozvíjet vnitřní kvality jejich osobnosti.
Troufáme si říci, že pokud chceme, aby se společnost změnila k lepšímu, je třeba začít od těch nejmenších - ti to pak mohou ukázat doma těm největším.
Výchovu ke ctnostem dětem předáváme pomocí realných situací, které se ve školce dějí. Pro lepší představivost používáme krásně malované karty ctností, které nejen dětem pomohou ctnost poznat, ale hlavně pojmenovat.
Chceme, aby děti světem kráčely jako zodpovědné, odvážné, tvořivé a zvídavé bytosti.

Montessori učení
Zvolili jsme si toto alternativní vzdělávání a snažíme se s využitím montessori pomůcek vzdělávat děti hravou a zábavnou formou a utvářet z nich samostatné a logicky přemýšlející děti.
Našim cílem je, abychom u dětí dosáhli toho, co říká moudrá M. Montessori: “Pomoz mi, abych to dokázal sám.”
Často jsme slyšeli z okolí, že děti z lesních školek jsou divoké bez pravidel a hranic, tak tomu ovšem rozhodně není. Prvky montessori nám pomohou děti naučit koncentraci a hlavně dokončit jimi vybranou a zvolenou činnost.
Montessori pomůcky dětem usnadní učení a další cesta vzdělávání pro ně bude příjemnější a jednodušší.
Z metody montessori učení si bereme jen prvky, které se dají krásně skloubit s naší lesní školkou.

Respektovat a být respektován
Průvodci ve Skřítkově lesní školce prošli nebo prochází kurzem respektovat a být respektován pod vedením manželů Kopřivových.
S dětmi se snažíme mluvit s respektem a to stejné chteme naučit děti. Nejprve se ale člověk musí vzdát naučených a vrytých frází s kterými jsme se setkávali jako deti denně a bohužel si je neseme s sebou. Nic však není nemožné a člověk na sobě může pracovat, naši průvodci se rozhodli, že svoji komunikaci změní a promění na respektující.
A protože se děti učí nápodobou, nebude trvat dlouho a nakonec se to naučí společně s námi.
Našim cílem je, aby z dětí vyrostli sebevědomí, pokorní, milující, přemýšlející lidé, kteří respektují své okolí a toho dosáhneme jen tehdy, když jim budeme důvěřovat a budeme se k nim chovat jako k rovnocenému partnerovi.
Každý jsme jiný, ale všichni chceme být v příjemném a bezpečné prostředí, kde nás lidé berou vážně a naslouchají nám. Takovým bezpečným místem pro vás a vaše děti chce být Skřítkova lesní školka.

Zážitkové učení
Děti prostřednictvím zážitku poznávají, hledají a objevují. Hlavní podstatou je, co a jak dítě dělá a co při tom prožívá a zažívá. Na základě toho prožitku si děti vytváří svůj vlastní zážitek, který je posouvá a rozvíjí.
Základem této metody je tvořivé řešení každodenních problémů, se kterými se dítě potká a díky tomu se z něj postupně stává samostatně jadnající a myslící člověk.
Děti se učí přirozeně svým srdcem, rukama a rozumem - jejich průvodcem jsou různorodé situace a hry.
Je dokázáno, že to, co si zažijeme na vlastní kůži si pamatujeme lépe, než věci, které jen slyšíme nebo vidíme.
O všechny možné materiální věci můžeme kdykoliv přijít, lze je ztratit, někde zapomenout. Avšak o své vlastní zážitky nemůžeme přijít nikdy.
Proto je zážitková pedagogika tak důležitá.

Žít v souladu s přírodou
Dětem se snažíme předat lásku a zodpovědnost k přírodě. Snažíme se, aby jsme dětem předali veškeré vědění a dovednosti k tomu, aby žili tak, že “po nás nepřijde potoba”, nýbrž rozkvět a čistá příroda všude kolem nás.
Chceme, aby se děti jen neučili třídit odpad, ale aby věděli, že mnohem důležitější je ten odpad netvořit. Stačí se naučit věcmi neplýtvat, vědět jak věci zrecyklovat, zredukovat a zužitkovat.
Důležité heslo u nás ve školce - “méně je někdy více.”

Komunitní školka

PROČ LESNÍ ŠKOLKA?
Vyjít s dětmi ven, trávit čas mimo zdi domů, čelit různým překážkám přírody - to jsou hlavní myšlenky lesní školky. Využívat matku přírodu jako tu nejmoudřejší učitelku k nenásilnému zdravému rozvoji dětí po všech stánkách - fyzické, psychické a sociální.
Být venku na čerstvém vzduchu, pohybovat se volně v nerovné přirozeném prostředí přírody podporuje rozvoj imunity a zdraví obečně. Být venku celoročně otužuje děti po stránce fyzické a psychické.
Děti mají možnost vše “okusit na vlastní kůži”, prožít si vše svými smysly a učit se vlastním prožitkem. Děti zažívají téměř každodenně bezpečná rizika a posouvají své dovednosti dál a dál a učí se znát své hranice.
Hra v přírodě s různým přírodním materiálem umožňuje dětem rozvíjet jejich fantazii a upustit kreativitu. V přírodě pro ně není nic nachystané, děti si své prostředí vytvoří podle své představy. Rozmanitost přírody navíc pomáhá přirozenému rozvoji jemné a hrubé motoriky.

TO MUSÍ BÝT POŘÁD OD BAHNA?ANO!
PROČ JE BEZVA BAHNĚNÍ …
- udržuje zdravý dětský mikrobiom
- posiluje imunitní systém
- snižuje úzkosti a rozvíjí mozek
- podporuje lásku k přírodě
- podporuje smyslový vývoj
- a v neposlední řadě je to VELKÁÁÁÁ ZÁBAVA

PŘEDŠKOLNÍ PŘÍPRAVA
U nás probíhá každodenní předškolní příprava do školy.
Společně se věnujeme rozvoji myšlení a řeči, předmatematickým dovednostem, startujeme logické myšlení, zrakovou orientaci a hlavně připravujeme ruce na psaní - pomocí různých grafomotorických cvičení.
Snažíme se, aby měly děti ke vzdělávání kladný vztah, jde nám o to, aby získávání vědomosti byla zábava a pohoda.
Chceme, aby opravdu škola byla hrou - děti nenutíme, ale dbáme na to, aby započatý úkol dokončily.
Posilujeme jejich vnitřní sílu - která je důležitá pro další vzdělávání, ale také pro život samotný.
Děti jsou vždy pozitivně motivovány a po dokončení úkolu společně práci rozebíráme.
Děti jen tak bezhlavě nešikulkujeme, dbáme na to, aby naše reakce byly věcné a popisné. Je pro nás důležité, aby dítě cítilo zájem a ne jen obecnou pochvalu, kterou slyší několikrát denně a vlastně mu nic neříká a nedává.
Díky věcným a reálným popisům jeho práce si dítko vytváří uvnitř sebe svoji pravdivou reálnou hodnotu a své reálné schopnosti, které může dále rozvíjet.
Protože my víme, ze slova nejsou jen slova.